Ansökan och svar

  • Får alla som svarar provåka? Urvalet av personer som får provåka gratis görs inte slumpmässigt utan med en på förhand bestämd resprofil. I första hand söker vi personer som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också de som ibland reser kollektivt och har möjlighet att resa mer.
  • När är sista svarsdatum? Sista svarsdatum är den 10 februari 2020.
  • Jag har skickat in min ansökan, när får jag svar? Vi skickar svar under vecka 6–11 via e-post eller postalt.
    De som inte uppfyller kraven för att få provåka får besked via den e-post man lämnat vid ansökan under vecka 7–11.
    De som uppfyller kraven för att få provåka och valt att få resa med en biljett i Västtrafik To Go får en värdekod skickad till sin e-post under vecka 6–10.
    De som uppfyller kraven för att få provåka och valt att få resa med ett Västtrafikkort får besked om att kortet är på väg via e-post vecka 7–10. Kortet skickas ut under vecka 8–11.
  • Min kod för att ansöka via webben fungerar inte. Klicka här för att komma till vår öppna svarsida.
  • Jag har inte fått eller tappat bort min ansökan. Hur gör jag för att få vara med ändå? Klicka här för att komma till vår öppna svarsida.
  • Jag skickade inte min ansökan i tid. Kan jag ändå vara med? Nej, efter sista svarsdatum den 10 februari 2020 är kampanjen avslutad.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Personer som lämnat ofullständiga uppgifter eller är under 16 år kommer inte få besked.
  • Hur gör jag om jag inte vill få reklam eller erbjudanden från Västtrafik? Vill du inte få reklam och erbjudande från Västtrafik kan du anmäla dig till NIX. Du beställer en blankett genom att ringa 020-55 70 00 och knappa in ditt 12-siffriga personnummer så skickas en anmälningsblankett till din folkbokförda adress som du kan fylla i och skicka in till NIX.
  • Jag har en vän som gärna vill provåka. Hur ska hen göra? Din vän kan ansöka via vår öppna svarsida eller gå in på vasttrafik.se och klicka på kampanjlänken.







Att resa med en provåkarbiljett

  • Vart kan man resa med en provåkarbiljett? Provåkarbiljetten är ett Regionen Runt med giltighet i 14 dagar som gäller i hela Västra Götaland och Kungsbacka kommun. Mer info hittar du under Regionen runt-biljett på vasttrafik.se.
  • På vilka fordon gäller provåkarbiljetten? På alla Västtrafiks bussar, tåg*, båtar och spårvagnar. Samma regler gäller som för Regionen runt dygnsbiljetter. Mer info hittar du under Regionen runt-biljett på vasttrafik.se.

    *Västtrafikkortet gäller även hos andra tågoperatörer
    Förutom att kortet gäller på alla Västtrafiks fordon i Västra Götaland och Kungsbacka kommun, gäller det även i 2 klass på SJ Regional, Tågab och VY samt på Öresundståg sträckan Göteborg–Mölndal–Kungsbacka– Åsa.

    Viktigt om du reser med ett Västtrafikkort: Dessa tåg har inte Västtrafiks kortläsare ombord, därför behöver du ett aktiveringskvitto/giltighetsbevis tillsammans med ditt Västtrafikkort. Giltighetsbevis kan du få i våra butiker eller på ett av Västtrafiks fordon. Två barn 0–6 år reser gratis i sällskap med en vuxen/ungdom.

    Mer info hittar du under Regionen runt-biljett på vasttrafik.se.







Provåkning med Västtrafik To Go

  • När får jag min provåkarbiljett i appen? De som uppfyller kraven för att få provåka och valt att få resa med en biljett i Västtrafik To Go får en värdekod skickad till sin e-post under vecka 6–10.
  • Hur länge är värdekoden giltig? Värdekoden är giltig till och med den 30 mars 2020 och ska vara inlöst senast detta datum. När du löst in värdekoden läggs provåkarbiljetten på ditt konto i appen. Efter att du löst in värdekoden aktiverar du koden när du vill inom 30 dagar. Det går alltså bra att lösa in värdekoden innan du tänkt resa med din provåkarbiljett.
  • Hur får jag min provåkarbiljett i Västtrafik To Go? 1. Ladda ner appen Västtrafik To Go (minst version 2.5.0.)
        Västtrafik To Go för iPhone
        Västtrafik To Go för Android
    2. Logga in/skapa ett konto i appen
    3. Lös in din personliga värdekod senast den 30 mars 2020
    4. Välj när du vill aktivera din biljett i appen, inom 30 dagar
  • Vad behöver jag göra inför min första resa Västtrafik To Go? Du måste aktivera din provåkarbiljett i appen.
  • Min värdekod fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-41 43 00.
  • Vilka telefoner fungerar för Västtrafik To Go? För att kunna använda Västtrafik To Go behöver kunden ha operativsystem iOS version 8.1 eller senare för iPhone, eller operativsystem version 5.0 eller senare för Android.
  • Vad händer om mobilen är urladdad? Provåkarbiljetten måste vara läsbar för att räknas som giltig. Om batteriet skulle ta slut under resan och det blir biljettkontroll kan våra kontrollanter låna ut en laddare till några av de vanligaste mobiltyperna. Tågvärdar och förare har inga laddare att låna ut.
  • Kan jag låna ut min provåkarbiljett? Det går bra att låna ut provåkarbiljetten i Västtrafik To Go. För att detta ska fungera behöver du vara inloggad i appen. Välj Låna ut i menyn, så skickas biljetten på SMS till mottagaren och kommer automatiskt tillbaka till kunden kl 04.00 dagen efter. Uppdagas det att en provåkarkod ligger ute till försäljning har Västtrafik möjlighet att spärra provåkarkoden.
  • Vad händer om internettäckning saknas? Västtrafik To Go behöver internettäckning för att kunna startas. När appen väl är startad klarar den kortare perioder utan täckning. Internettäckning behövs vid köp.
  • Vad händer med provåkarbiljetten om jag förlorar eller byter min telefon? Förlustgarantin är knuten till ditt konto i Västtrafik To Go. Eftersom man måste ha ett konto för att nyttja provåkarbiljetten aktiveras förlustgarantin automatiskt när du löser in värdekoden. Ladda ned Västtrafik To Go på en ny telefon och logga in så finns din biljett på ditt konto.
  • Vad händer om mobilen har trasig skärm? Provåkarbiljetten måste vara läslig för att vara giltig.
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta resa med Västtrafik To Go efter att jag har provåkt? Reser du med Västtrafik To Go kan du köpa enkelbiljett eller periodbiljett direkt i appen.







Provåkning med Västtrafikkortet

  • När får jag mitt Västtrafikkort? De som uppfyller kraven för att få provåka och valt att få resa med ett Västtrafikkort får besked om att kortet är på väg via e-post vecka 7–10. Kortet skickas ut under vecka 8–11.
  • Hur får jag mitt Västtrafikkort? Du får det via post till din folkbokföringsadress.
  • När måste jag senast börja resa med mitt Västtrafikkort? Kortet ska aktiveras senast den 30 mars 2020. Kortet aktiveras när man använder det första gången på ett av Västtrafiks fordon. För att resa med vissa tåg behövs ett aktiveringskvitto/giltighetsbevis tillsammans med ditt Västtrafikkort.
  • Hur gör jag för att resa med Västtrafikkortet?
    På bussen, eller spårvagnen håller du kortet stilla och nära mot kortläsaren som finns vid föraren tills lampan visar grönt.
  • Hur länge gäller mitt Västtrafikkort? Kortet gäller i 14 dagar från det att du startat kortet. Du måste aktivera kortet senast den 30 mars 2020. Det går självklart att ladda om och resa vidare på samma kort.
  • Är Västtrafikkortet personligt? Kortet är inte personlig utan kan användas av annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja vidare Västtrafikkortet. Västtrafik har möjlighet att spärra kortet om det uppdagas att kortet ligger ute för försäljning.
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta resa på Västtrafikkortet efter att jag har provåkt? Använder du Västtrafikkortet laddar du kortet med en period- eller en kontoladdning. På vasttrafik.se får du information om vad det kostar att resa och vart du hittar ditt närmaste försäljningsställe.
    För mer information är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0771-41 43 00.
  • Mitt Västtrafikkort fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-41 43 00 så får du ett nytt kort. Det trasiga kortet spärras.







Frågor om dina personuppgifter

  • Hur behandlas mina personuppgifter? För att kunna provåka med Västtrafik behöver du lämna ditt samtycke till att dina personuppgifter får behandlas av Västtrafik. Detta gör du genom att bock i den blå rutan ”Jag samtycker” på sista sidan. Uppgifterna sparas och används för att hantera ansökan, skicka information och erbjudanden om Västtrafiks tjänster och produkter samt följa upp provåkarkampanjens spridning och effekter. Personuppgifter hanteras och lagras enligt vid var tid gällande lagstiftning. Mer information om Västtrafiks behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du i Västtrafiks integritespolicy på www.vasttrafik.se.






Västra Götalandsregionen