Resa med Västtrafik

  • Vart kan jag resa? Provåkarbiljetten är en Regionen Runt med giltighet i 14 dagar som gäller i hela Västra Götaland och Kungsbacka kommun. *Läs mer om giltigheten på vasttrafik.se
  • På vilka fordon gäller provåkarbiljetten? På alla Västtrafiks bussar, tåg*, båtar och spårvagnar. Samma regler som för Regionen runt dygnsbiljetter.
  • Obs! Glöm inte att skapa ett konto på vasttrafik.se för att säkra dina biljetter.







Provåkning med Västtrafik To Go.

  • När får jag min provåkarbiljett i appen? Om du blivit provåkare får du en personlig värdekod via e-post till den e-postadress du angett. Du får värdekoden under vecka 42-44, beroende på hur snabbt du svarar på kampanjen.
  • Hur länge är värdekoden giltig? Värdekoden är giltig till och med den 25 november 2019. När du löser in värdekoden läggs provåkarbiljetten på ditt konto i appen. Sedan kan du aktivera koden när du vill inom 30 dagar. Det går alltså bra att lösa in värdekoden innan du tänkt resa med din provåkarbiljett.
  • Hur får jag min provåkarbiljett i Västtrafik To Go? 1. Ladda ner appen Västtrafik To Go (minst version 2.5.0.)
        Västtrafik To Go för iPhone
        Västtrafik To Go för Android
    2. Logga in/skapa ett konto i appen
    3. Lös in din personliga värdekod senast den 25 november 2019
    4. Välj när du vill aktivera din biljett i appen, inom 30 dagar
  • Hur gör jag för att resa med Västtrafik To Go? Du måste ha aktiverat din biljett i appen som du kan visa upp ombord för personal.
  • Min värdekod fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-41 43 00.
  • Vilka telefoner fungerar för Västtrafik To Go? För att kunna använda Västtrafik To Go behöver kunden ha operativsystem iOS version 8.1 eller senare för iPhone, eller operativsystem version 5.0 eller senare för Android.
  • Vad händer om mobilen är urladdad? Provåkarbiljetten måste vara läsbar för att räknas som giltig. Om batteriet skulle ta slut under resan och det blir biljettkontroll kan våra kontrollanter låna ut en laddare till några av de vanligaste mobiltyperna. Tågvärdar och förare har inga laddare att låna ut.
  • Är periodbiljetten i Västtrafik To Go personligt? Det går bra att låna ut provåkarbiljetten i Västtrafik To Go. För att detta ska fungera behöver du vara inloggad i appen. Välj Låna ut i menyn, så skickas biljetten på SMS till mottagaren och kommer automatiskt tillbaka till kunden kl 04.00 dagen efter. Uppdagas det att en provåkarkod ligger ute till försäljning har Västtrafik möjlighet att spärra provåkarkoden.
  • Vad händer om internettäckning saknas? Västtrafik To Go behöver internettäckning för att kunna startas. När appen väl är startad klarar den kortare perioder utan täckning. Internettäckning behövs vid köp.
  • Vad händer med provåkarbiljetten om jag förlorar eller byter min telefon? Förlustgarantin är knuten till ditt konto i Västtrafik To Go. Eftersom man måste ha ett konto för att nyttja provåkarbiljetten aktiveras förlustgarantin automatiskt när du löser in värdekoden.
  • Vad händer om mobilen har trasig skärm? Provåkarbiljetten måste vara läslig för att vara giltig.
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta resa med Västtrafik To Go efter att jag har provåkt? Reser du med Västtrafik To Go kan du köpa enkelbiljett eller periodbiljett direkt i appen.







Frågor om ansökan och svar

  • När är sista svarsdatum? Sista svarsdatum är den 14 oktober.
  • Min kod för att ansöka via webben fungerar inte? Klicka här för att komma till vår öppna svarsida.
  • Jag har inte fått eller tappat bort min ansökan. Hur gör jag för att få vara med ändå? Klicka här för att komma till vår öppna svarssida.
  • Jag har en vän som gärna vill provåka. Hur ska hen göra? Din vän kan ansöka via vår öppna svarsida eller gå in på vasttrafik.se och klicka på kampanjlänken.
  • Jag skickade inte min ansökan i tid. Kan jag ändå vara med? Nej, efter sista svarsdatum den 14 oktober 2019 är kampanjen avslutad.
  • När får jag svar om jag får provåka gratis med Västtrafik? Om du blivit provåkare och valt att provåka med Västtrafik To Go kommer du få din värdekod skickad till din e-post vecka 42-44. Har du valt att provåka med Västtrafikkort får du besked vecka 42-44 och kortet skickas till din brevlådan vecka 43-45. Har du inte blivit provåkare kommer du få du besked vecka 42-44.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Du som inte passade den förbestämda resprofilen, lämnat ofullständiga uppgifter eller är under 16 år kommer inte få besked alls om du inte angett din e-postadress. Du som däremot angett din e-postadress men inte blivit provåkare, kommer att få ett NEJ-beskedet via e-post under vecka 42-44.
  • Vad avgör om jag får provåka? Urvalet för att få chansen att provåka görs med en på förhand bestämd resprofil. I första hand söker vi just nu personer som är mellan 20-64 år och som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har potential att resa mer. Erbjudandet gäller inte personer som provåkt det senaste året.
  • Hur gör jag om jag inte vill få reklam eller erbjudanden från Västtrafik? Vill du inte få reklam och erbjudande från Västtrafik kan du anmäla dig till NIX genom att beställa en anmälningsblankett genom att ringa 020-55 70 00 och knappa in ditt 12-siffriga personnummer.







Provåkning med Västtrafikkortet

  • När får jag mitt Västtrafikkort? Om du blivit provåkare får du ditt Västtrafikkort hemskickat under vecka 43-45 beroende på hur snabbt du svarade på kampanjen.
  • Hur får jag mitt Västtrafikkort? Du får det via post till din folkbokföringsadress.
  • När måste jag senast börja resa med mitt Västtrafikkort? Du måste aktivera kortet senast den 25 november 2019 för att ha möjligheten att provåk i 14 dagar.

    För resa med SJ, Tågab och NSB behöver du ett giltighetsbevis (kvitto) tillsammans med ditt Västtrafikkort som du visar upp för tågvärden. Detta eftersom dessa tåg saknar Västtrafiks kortläsare. Giltighetsbeviset visar att du har aktiverat ditt Västtrafikkort och att kortet är giltigt. Giltighetsbeviset kan du få i Västtrafiks butiker, hos Västtrafiks försäljningsombud och på många av våra fordon.
  • Hur gör jag för att resa med Västtrafikkortet? På bussen, tåget eller spårvagnen håller du kortet stilla och nära mot kortläsaren som finns vid föraren tills lampan visar grönt.
  • Hur länge gäller mitt Västtrafikkort? Kortet gäller i 14 dagar från det att du startat kortet. Du måste aktivera kortet senast den 25 november 2019. Det går självklart att ladda om och resa vidare på samma kort.
  • Är Västtrafikkortet personligt? Kortet är inte personlig utan kan användas av annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja vidare Västtrafikkortet. Västtrafik har möjlighet att spärra kortet om det uppdagas att kortet ligger ute för försäljning.
  • Hur gör jag för att resa med Västtrafikkortet på tåg? För resa med SJ, Tågab och NSB behöver du ett giltighetsbevis (kvitto) tillsammans med ditt Västtrafikkort som du visar upp för tågvärden. Detta eftersom dessa tåg saknar Västtrafiks kortläsare. Giltighetsbeviset visar att du har aktiverat ditt Västtrafikkort och att kortet är giltigt. Giltighetsbeviset kan du få i Västtrafiks butiker, hos Västtrafiks försäljningsombud och på många av våra fordon.
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta resa på Västtrafikkortet efter att jag har provåkt? Använder du Västtrafikkortet laddar du på det med antingen en periodladdning eller en kontoladdning. På vasttrafik.se får du information om vad det kostar att resa och du hittar ditt närmaste försäljningsställe. För mer information är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0771-41 43 00.
  • Mitt Västtrafikkort fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-41 43 00 så får du ett nytt kort. Det trasiga kortet spärras.
  • Obs! Glöm inte att skapa ett konto på vasttrafik.se för att säkra dina biljetter.







Frågor om dina personuppgifter.

  • Hur behandlas mina personuppgifter? För att kunna provåka med Västtrafik behöver du lämna ditt samtycke till att dina personuppgifter får behandlas av Västtrafik. Detta gör du genom att bock i den blå rutan ”Jag samtycker” på sista sidan. Uppgifterna sparas och används för att hantera ansökan, skicka information och erbjudanden om Västtrafiks tjänster och produkter samt följa upp provåkarkampanjens spridning och effekter. Personuppgifter hanteras och lagras enligt vid var tid gällande lagstiftning. Mer information om Västtrafiks behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du i Västtrafiks integritespolicy på www.vasttrafik.se.






Västra Götalandsregionen